Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Faktory utváření vzdělanostních aspirací v České republice po roce 1989
Mamulová, Tereza ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Dvořáková, Miroslava (oponent)
4 Abstrakt V bakalářské práci jsou popsány faktory, které se podílejí na tvorbě vzdělanostních aspirací po roce 1989. Faktory utváření vzdělanostních aspirací jsou zde identifikovány v kontextu proměn, kterými prošla Česká společnost v posledním čtvrtstoletí. Úvodní kapitoly jsou zaměřeny na historický kontext tvorby vzdělanostních aspirací. Faktory jsou zkoumány na třech úrovních: strukturální, individuální a kontextuální. Utvářející faktory jsou studovány pomocí dostupných studií z České republiky, pohled na jejich utváření je také obohacen o poznatky ze studií zahraničních. Práce dále obsahuje diskuzi nad poznatky a rešerši dostupných výzkumů, které přispívají k poznávání utvářejících faktorů vzdělanostních aspirací. Klíčová slova: Vzdělanostní aspirace, vzdělanostní nerovnosti, kulturní kapitál, transformace, přístup k terciárnímu vzdělávání, sociální mobilita
Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty
Chvátalová, Monika ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření.
Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace
Votavová, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Barbora Votavová ISS FSV UK Abstrakt diplomové práce Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání Práce se zabývá fenoménem nedokončování vysoké školy v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání a proměn trhu práce. Narozdíl od vzdělanostní reprodukce a mobility, která je v prostředí České republiky poměrně často zkoumána, se tématu nedokončování vysoké školy věnuje jen minimum prací. Tento text se tedy snaží prostřednictvím zkušeností těch, kdo vysoké školy opouštějí před získáním diplomu, tedy drop-outs, toto téma otevřít. Skrze rozhovory s drop-outs pátrá po specifických aspektech jejich vzdělávacích drah. Snaží se na základě jejich vyprávění rekonstruovat významy, které ti, kdo ze škol odcházejí, přisuzují prvkům, momentům a charakteristikám vlastních vzdělávacích drah. Hledáním odpovědí na základní otázky, pátrající po významech vzdělání, vzdělávací dráhy a toho, co má vliv na její podobu, se snaží identifikovat oblasti, které jsou pro nedokončování vysoké školy relevantní. Vlastní data uvádí jak do širšího kontextu, ve kterém se vzdělávací dráhy odehrávají - tedy kontextu dynamického trhu práce a proměňujícího se charakteru vysokých škol, tak je interpretuje v kontextu dosavadních výzkumů, zabývajících se fenoménem drop-out. Na základě této...
Vzdělanostní aspirace patnáctiletých žáků a nezamýšlené důsledky testování
Basl, Josef
Příspěvek je zaměřen na problematiku vzdělanostních aspirací a vzdělávacích nerovností. Je zpracován s ohledem na východisko, že vzdělávací systém v České republice je v mezinárodním srovnání nadprůměrně stratifikovaný a selektivní a to podporuje vytváření nerovností již při formování vzdělanostních aspirací u žáků základních a středních škol.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.